Kapitel 15 – Coda: Toward the Next Wave of Digital Storytelling

Då har man kommit till sista kapitlet då. I detta blickar Alexander till en del in i framtiden. Det har under läsandets gång märkts att boken har några år på nacken och ändå är den inte så gammal. Det man kan se är ju att utvecklingen på Internet och med mobila enheter går fram som en lavin. Vi kan se att det har hänt väldigt mycket sedan boken skrevs och det ska bli intressant att se var vi är om 5 år. Detta är något som Alexander också reflekterar över. Han tror också att det är de mobila enheterna som kommer att vara grunden i det kreativa berättandet. Det kan man ju se idag att man använder mobiler/surfplattor för att fota, filma och spela in ljud. Mycket av vårt berättande ligger mer och mer i de sociala medierna, som bloggar och Facebook. Man kan då också få ett kollaborativt lärande. Det är när två eller fler personer lär sig något tillsammans och drar nytta av varandras resurser och tidigare kunskaper. Man kan då på till exempel bloggen skriva berättelser genom att ha medförfattare. Detta tycker jag går ännu lättare på en wiki. Där kan man dels skriva på samma sida eller också  har man var sin sida. En annan form är ju där man kan skriva i samma dokument samtidigt. Detta praktiserade jag när jag pluggade på lärarlyftet för något år sedan och vi var spridda över landet med skulle göra arbeten tillsammans. Då använde vi oss av en norsk sida som heter Samskrive. Idag går det ju lika bra att göra det i Google Docs. Finns säkert många andra verktyg till det också.

På sidan 229 i boken så finns det Venndiagram som även fanns i kapitel 3. Där är det spel, sociala media och berättande som överlappar varandra och också så bör göras i utbildningen.

Bryan Alexander skriver om gamification, eller Spelifierat lärande som det kallas på svenska, det blir ett vanligare och vanligare uttryck. Vi bygger in spelandet i det vi gör, det dagliga livet. Finns spel där man får poäng för om man städar, diskar med mera. Man kan alltså tävla hemma i familjen. Det heter Chore Wars. Jag använder också en form av Spelifierat lärande i min klass. Vi spelar just nu något som heter Blixtjakten.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s