Kapitel 7 – Gaming: Storytelling on a Large Scale

Det här kapitlet går Alexander över på de storskaliga spelen istället. Dessa kräver mycket mer av datorn som minne, stöd för multimedia och processorkraft.  När man pratar om dessa spel så är det World of WarcraftGrand Theft Auto (GTA), Bioshock, Fallout 3 och Rom:Total War som Alexander tar upp mest.

Han skriver om om ”story on rails”. Det är ett av det tidigaste begreppen i det spelbaserade berättandet. Det var en berättelse som spelaren skulle spela sig igenom. Dessa linjära spel har varit populära då de varit enkla och lätta att känna igen. Dessa linjära spel följer Freytag pyramid som jag skrev om i kapitel 1 och kan liknas vid en roman eller film. Genom att använda den digitala tekniken så kan man byta spår och då får man en helt ny berättelse. Även i dessa spel är ljudet viktigt.

Precis som de ”små spelen” så var det viktigt med den sociala biten och det kan man även hitta i dessa storskaliga spel. Det finns också väldigt mycket spelguider och genomgånger på nätet som hjälper dig vidare. Ofta ligger de som olika wikisar,

Denna typ av spel brukar jag inte alls spela men sönerna spelar denna typ väldigt ofta och jag vet att de uppskattar dem mycket. Jag gillar bättre de spel där man måste lösta pussel och andra problem. Alexander kallar dessa spel för ”fragmented storytelling”.

I slutet av kapitlet tar Alexander upp virtuella världar där spel kan skapas. Ett sådant är Second Life som jag precis har provat på i min andra utbildning Datorspel och lärande 1.

Lämna en kommentar