Scratch

Nu har jag äntligen gjort klart mitt eget projekt. Har haft fullt upp med elevernas och inte själv hunnit sätta mig in i vad jag skulle vilja göra. Eleverna har fått prova att utforska fritt, provat att använda färdiga koder från Scratchkort och nu påbörjat ett spelprojekt. Upptäckte när de satt och planerade och ritade vad de har förväntningar att kunna göra att jag inte hade koll på många saker. Detta fick mig att inse att jag behövde klara av en hel del saker själv först för att kunna hjälpa och guida dem. Har försökt att få med sådana funktioner som de skissar på i mitt projekt.

Mitt projekt är då som sagt ett litet spel och heter Den lille prinsen. Det går ut på att man ska samla fjärilar och inte få några getingar. Man samlar en viss poäng på 30 sekunder. Poängen varierar efter vilken nivå du befinner dig på. Om man ta en geting så får man också minuspoäng. För att veta att man tagit en geting är det också ett ljud kopplat just till getingarna.

Det hela inleds med att den lille prinsen kommer in i bild och blir större och större. Han stannar sedan mitt i bild och berättar vad spelet går ut på. Därefter förflyttas han ut ur bild och kommer in på samma sätt med en annan bakgrund. Detta är också den första leveln. Det kommer fjärilar och getingar slumpvis ner från överkanten som du ska fånga. Om du klara dig får du fortsätta till level 2 annars får du försöka igen så många gånger du behöver för att klara dig. Det fungerar sedan på samma sätt som innan level1 att när du är klar på denna level så går prinsen vidare till nästa miljö och där får du spela nästa level. Det finns 3 nivåer i detta spel och det behövs inte så mycket poäng att det blir väldigt svårt att klara det. Är tänkt att mina elever i åk 1-2-3 ska kunna prova det i samband när de gör sina egna projekt.

lille prinsen

Genom att göra så att prinsen förflyttar sig i bilden, byter miljö samt pratar så tycker jag att det har blivit som en liten berättelse fast huvudsyftet är att göra ett spel. Jag har också försökt att skapa lite spänning genom att det är en viss poäng man ska samla och även att man kan få minus poäng om man inte aktar sig för getingarna.

Jag har använt mig av 4 bakgrunder samt en slutbild när du har klarat allt. Slutbilden har jag gjort själv, dock väldigt enkel. Jag har använt mig av 11 sprites varav 2 är osynliga och med som stöd för att jag ska kunna göra olika inställningar. Det är också musik med som jag hämtat från Scratchmappen. Den musik som jag använder under själva speldelen var jag tvungen att loopa i Audiacity för att få den att passa till de 30 sekunder som spelet är. Jag har också fått programmera så att alla sprites visas eller göms vid olika tillfällen.

Det har varit kul och utmanande och nu känner jag mig redo att kunna guida mina elever vidare i deras spelprojekt.

Lämna en kommentar