Sammanfattning av del 2 – New Platforms for Tales and Telling

I kapitel 4-7 går Alexander igenom Webb 2.0, berättelser i de sociala medierna och olika sorters spel.

Del 1 handlade mer om historien bakom berättandet medans del 2 har handlat mer om det vi håller på med nu.

Det har handlat mycket om bloggar hur man lätt kan kan nå ut till sina läsare och även kommunicera med läsarna via kommentarer. Att wikis är ett utmärkt samarbetsverktyg och på Twitter blir inläggen korta och kärnfulla då de bara får innehålla max 140 tecken.

Sedan tar han också upp Facebook som är den största inom de social medierna. Han skriver ju också att det är ”romanen vi alla vill skriva” om det.

Podcasts och web video som han kommer in på sedan är ju perfekta att att fylla ut berättelserna med. De är dessutom lätta att dela via de sociala medierna.

Det finns också en hel del berättande i de spel vi spelar även i de enklare små spelen. Detta har jag inte tänkt på så mycket tidigare. Det som liknar varandra i de små och stora spelen är att musik, mysterier, ljudeffekter är viktiga samt att de har karaktärer.

Peter skriver ”Lärandet, precis som mycket, är i förändring. Vissa lärare (och elever) klamrar sig gärna fast i det gamla. Stoffet som ska läras in måste tydligen enligt vissa stå i exakt kolleration till det som senare ska utföras i livet. De som ställer sig i det ”absoluta” tänkandet tenderar att fastna på samma sätt som de som desperat ställer frågan kring vem den första människan var (det har aldrig funnits någon första människa). De pedagogiska vinningarna ligger således inte i det direkta utan snarare i ett förhållningssätt mot den framtid vi inte vet så mycket om”.

Jag håller med honom helt. Tycker att det tyvärr är allt för många som klamrar sig fast i det gamla. Jag upplever inte att mina elever gör det som är uppväxta med den digitala världen men kollegor och även en hel del föräldrar. De tycker att vi är ”jobbiga” som inte delar ut allt i pappersformat längre. Vi lägger både information och läxor via webben. Vi vet ju att alla faktiskt inte har tillgång till webben, men de är inte så många nu för tiden och det är inte de föräldrarna som är mest högljudda utan de som har möjligheten och tekniken. (De som vi vet inte har tillgång delar vi självklart ut i pappersformat till.) De tycker att det blir för mycket tid för deras barn framför dator/smartphonen/surfplattan om de ska göra läxor där, men att de sedan får sitta och spela en massa spel som kanske är mindre lämpliga för deras ålder säger de ingenting om.

Jag tycker att vi använder mycket mycket digitalt berättande redan men hittills så har det varit mer med ord, bild och film. Är nu lite sugen att prova att göra med hjälp av Podcast. Då får många elever chansen att kunna berätta mer än de kan göra nu då de inte kan skriva så mycket.

I syftestexten i Lgr 11 så hittar vi detta stöd:

  • ”Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.” (Lgr 11, s.222)
  • ”Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier. På så sätt ska undervisningen bidra till att stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan.” (Lgr 11, s.222)
  • ”Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift och anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang” (Lgr 11, s.222)

Det finns också stöd för det i det centrala innehållet för åk 1-3:

  • ”Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare.” (Lgr 11, s.223)
  • ”Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter” (Lgr 11, s.224)

Här är länkarna till mina fyra tidigare inlägg som berör detta:

Kapitel 4 – Web 2.0 Storytelling

Kapitel 5 – Social Media Storytelling

Kapitel 6 – Gaming: Storytelling on a Small Scale

Kapitel 7 – Gaming: Storytelling on a Large Scale

En tanke på “Sammanfattning av del 2 – New Platforms for Tales and Telling

  1. Pingback: Reflektioner över del 2, New Platforms for Tales and Telling | Jenny om Digitalt Berättande och Kreativt Lärande

Lämna en kommentar